PENGARUH VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA SUB TEMA 1 CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP KELAS III SD NEGERI 20 MAMBOK TAHUN AJARAN 2024/2025

Seselia Ria Andri Yani, Sese (2025) PENGARUH VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA SUB TEMA 1 CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP KELAS III SD NEGERI 20 MAMBOK TAHUN AJARAN 2024/2025. Skripsi thesis, STKIP Persada Khatulistiwa.

[thumbnail of PGSD_2011061876_Tittle.pdf] Text
PGSD_2011061876_Tittle.pdf

Download (1MB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_Chapter1.pdf] Text
PGSD_2011061876_Chapter1.pdf

Download (331kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_Chapter2.pdf] Text
PGSD_2011061876_Chapter2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (452kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_Chapter3.pdf] Text
PGSD_2011061876_Chapter3.pdf

Download (644kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_Chapter4.pdf] Text
PGSD_2011061876_Chapter4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (723kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_Chapter5.pdf] Text
PGSD_2011061876_Chapter5.pdf

Download (187kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_appendix.pdf] Text
PGSD_2011061876_appendix.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_BAS_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_BAS_TA.pdf

Download (784kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_US_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_US_TA.pdf

Download (650kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_SKS_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_SKS_TA.pdf

Download (1MB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_BAU_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_BAU_TA.pdf

Download (224kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_UU_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_UU_TA.pdf

Download (521kB)
[thumbnail of PGSD_2011061876_SKU_TA.pdf] Text
PGSD_2011061876_SKU_TA.pdf

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK

Yani, S.R.A. 2024. “Pengaruh Video Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Sub Tema 1 Ciri-Ciri Makhluk Hidup Kelas III SD Negeri 20 Mambok Tahun Ajaran 2024/2025”. Skripsi, program studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP persada khatulistiwa sintang. Pembimbing I: Dwi Cahyadi Wibowo, M.Pd., pembimbing II. Rusdi, M.Sn.

Kata Kunci : Video Pembelajaran Interaktif, Hasil Belajar Kognitif.

Permasalahan dalam penelitian ini adalah bagimanakah Pengaruh Video Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Sub Tema 1 Ciri-Ciri Makhluk Hidup Kelas III SD Negeri 20 Mambok Tahun Ajaran 2024/2025. Tuhuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Video Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Sub Tema 1 Ciri-Ciri Makhluk Hidup Kelas III SD Negeri 20 Mambok Tahun Ajaran 2024/2025. Penelitian ini terdapat dua variabel yaitu video pembelajaran interaktif sebagai variabel bebas dan hasil belajar kognitif siswa sebagai variabel terikat. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dan bentuk penelitian yang digunakan adalah eksperimen dengan Quasi Eksperimen Design bentuk Nonequivalent Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas III SD Negeri 20 Mambok yang berjumlah 123 siswa. Sampel dalam penelitian ini adalah kelas IIIB sebagai kelas eksperimen dengan jumlah siswa 32 orang dan kelas IIIA sebagai kelas kontrol dengan jumlah siswa 30 orang. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, teknik pengukuran dan teknk komunikasi tidak langsung. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah lembar observasi, lembar tes dan angket. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah terdapat pengaruh yang signifikan pada penggunaan video pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar kognitif siswa. Berdasarkan pengujian hipotesis dengan menggunakan SPSS 25 pada pengukuran akhir (posttest) di kelas eksperimen dan kelas kontrol diperoleh hasil signifikansi 0,002 < 0,005. Sehingga Ho ditolak dan Ha diterima, artinya terdapat perbedaan hasil belajar siswa pada pengukuran akhirantara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Dengan demikian, dapat ditarik kesimpulan terdapat pengaruh video pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas III SD Negeri 20 Mambok tahun ajaran 2024/2025.

ABSTRACT

Yani, S.R.A. 2024. "The Influence of Interactive Learning Videos on Students' Cognitive Learning Outcomes in Sub Theme 1 Characteristics of Living Creatures Class III SD Negeri 20 Mambok Academic Year 2024/2025". Thesis, STKIP Primary School Teacher Education study program Persada Khatulistiwa Sintang. Supervisor I: Dwi Cahyadi Wibowo, M.Pd., supervisor II. Rusdi, M. Sn.

Keywords: Interactive Learning Videos, Cognitive Learning Outcomes.

The problem in this research is what is the influence of interactive learning videos on students' cognitive learning outcomes in sub-theme 1 Characteristics of Living Creatures in Class III of SD Negeri 20 Mambok for the 2024/2025 academic year. The aim of this research is to determine the effect of interactive learning videos on students' cognitive learning outcomes in sub-theme 1 Characteristics of Living Creatures in Class III of SD Negeri 20 Mambok for the 2024/2025 academic year. This research contains two variables, namely interactive learning videos as the independent variable and student cognitive learning outcomes as the dependent variable. The research method used is a quantitative method and the form of research used is experimentation with a Quasi Experimental Design in the form of Nonequivalent Control Group Design. The population in this study was all class III students at SD Negeri 20 Mambok, totaling 123 students. The sample in this study was class IIIB as an experimental class with 32 students and class IIIA as a control class with 30 students. The sampling technique used was purposive sampling. The data collection techniques used are direct observation techniques, measurement techniques and indirect communication techniques. The data collection tools used were observation sheets, test sheets and questionnaires. The hypothesis proposed in this research is that there is a significant influence on the use of interactive learning videos on students' cognitive learning outcomes. Based on hypothesis testing using SPSS 25 in the final measurement (posttest) in the experimental class and control class, a significance result of 0.002 <0.005 was obtained. So Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that there are differences in student learning outcomes in the final measurement between the experimental class and the control class. Thus, it can be concluded that there is an influence of interactive learning videos on the learning outcomes of class III students at SD Negeri 20 Mambok in the 2024/2025 academic year.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: Sesilia Ria Andri Yani
Date Deposited: 11 Sep 2025 00:40
Last Modified: 11 Sep 2025 00:40
URI: http://repository.persadakhatulistiwa.ac.id/id/eprint/1597

Actions (login required)

View Item
View Item